Social Media Marketing (SMM) is een vorm van online marketing dat gebruikt maakt van social media netwerken als tool. Het doel van social media marketing is het creëren van content dat gebruikers delen, liken en interessant vinden waardoor de naamsbekendheid stijgt of het aantal conversies wordt verhoogt.
Wat voor social media je moet gebruiken hangt erg af van je doelgroep. Het is altijd belangrijk om je doelgroep door en door te kennen, maar voor social media is dit nog belangrijker. Het is namelijk mogelijk met social media marketing om jouw doelgroep heel specifiek te targeten.
Bepaal daarnaast welke social media interessant zijn voor jouw doelgroep. Het is beter om 2 social media kanalen optimaal te benutten dan 6 kanalen te hebben en geen activiteit te hebben. Bevinden jouw klanten zich in de B2B markt, dan kan LinkedIn advertising een goede mogelijkheid zijn. Heb je te maken met een B2C markt, dan zal Facebook, Instagram of Snapchat meer geschikt zijn. Goede content is de key voor social media marketing
Waar tijdens het zoeken op websites de gemiddelde tijd op een pagina ongeveer 8 seconden is, is de tijd om een gebruiker te informeren op social media veel korter. Je kent het zelf waarschijnlijk wel. Je scrolt snel langs berichten heen als de eerste korte aanblik niet interessant is. Zorg er dus voor dat je content prikkelt. Wanneer je ze visueel prikkelt kan je daarna de boodschap overdragen. Beeld en geluid helpen dus vaak ook beter ten opzichte van tekstuele berichten. Interessante content wordt daarnaast ook vaker gedeeld en geliket, wat resulteert in een groter bereik en dus meer naamsbekendheid.